Vi bruker informasjonskapsler

Du som kandidat får presentert stillinger som er relevante for deg. Ved å akseptere sporing fra oss, øker sannsynligheten for at du ser stillinger som er relevante for deg. Formålet med våre målinger er å gi våre kunder nødvendig informasjon om relevans og effekt av annonseringen.

Godta alle informasjonskapsler eller endre innstillinger?

Endre dine innstillinger

Markedsføring
Slå av og på markedsføring
Statistikk
Slå av og på statistikk
Teknisk nødvendig
Påkrevd for at siden skal fungere.
Godkjenn
Lagre valg
Endre innstillinger
Avvis

Saltdal kommune søker en faglig sterk og engasjert leder innen informasjonsteknologi og IKT-drift. 

Leder IKT

Stillingen innebærer overordnet ansvar for kommunens IKT-infrastruktur, nettverk, informasjonssikkerhet og digitale løsninger. Du vil spille en nøkkelrolle i både utvikling og daglig drift av kommunens digitale tjenester, som støtter områder som oppvekst og kultur, helse og omsorg, tekniske tjenester og administrasjon.

Kommunens IKT-avdeling står foran en spennende og dynamisk utviklingsfase med fokus på effektivisering og modernisering av digitale tjenester de kommende årene. Vi er samtidig i en prosess med å vurdere alternative driftsformer for IKT-tjenestene, inkludert samarbeid med andre kommunale aktører. Den nye lederen vil være sentralt involvert i dette prosjektet, med mål om å implementere en eventuell ny driftsform innen utgangen av 2025.
Dette er en unik mulighet til å være med på å forme fremtidens IKT-løsninger i Saltdal kommune.

Som leder for IKT har du det overordnede ansvaret for å sikre effektiv drift, utvikling og implementering av IT-systemer og -tjenester i Saltdal kommune. Du vil være sentral i å støtte kommunens strategiske mål gjennom innovasjon, optimalisering av IT-infrastruktur og leveranse av moderne digitale løsninger.

Arbeidsoppgaver

  • Utvikle og implementere en helhetlig IT-strategi som støtter kommunens overordnede målsettinger og behov.
  • Ansvar for utvikling og drift av kommunens informasjonsteknologiske systemer.
  • Sikre stabil drift av eksisterende IT-systemer og infrastruktur, inkludert nettverk, servere, og databaser.
  • Ansvar for å sikre grundig dokumentasjon av IT-systemer, prosesser og rutiner, samt oppdatere disse i tråd med endringer og beste praksis.
  • Ledelse av IT-prosjekter fra planlegging til implementering.
  • Sikre god brukerstøtte og opplæring av ansatte i bruk av IT-systemer og -verktøy.
  • Ansvar for IT-sikkerhet, herunder implementering av sikkerhetspolicyer, overholdelse av lovkrav og beskyttelse mot cybertrusler.
  • Identifisere teknologiske løsninger og initiativer som kan forbedre kommunens tjenester og arbeidsprosesser.
  • Bidra til å utvikle og styrke kommunalt samarbeid innen IT og digital infrastruktur, med mål om å utnytte felles ressurser, fremme effektivitet og sikre bedre tjenester.
  • Samarbeide med interne tjenester, eksterne leverandører og andre interessenter for å sikre effektiv drift og optimalisering av IT-infrastrukturen.
  • Arbeidsgiveransvar for IT medarbeidere og lærlinger.
  • Budsjettstyring og økonomisk oppfølging av IKT-avdelingens aktiviteter.

Kvalifikasjoner

  • Relevant utdanning på høyskole- eller universitetsnivå innen fagfeltet. Videreutdanning på masternivå innen relevant fagfelt eller ledelse er ønsket. Erfaring og realkompetanse kan kompensere for utdanningskravet.
  • Erfaring med IKT-ledelse, prosjektledelse og strategisk planlegging.
  • God kjennskap til moderne IT-teknologier, nettverk og cybersikkerhet.
  • Førerkort kl. B

Personlige egenskaper

  • Selvstendig, tydelig og trygg i lederrollen. Flink til å «få folk med» gjennom kommunikasjon og relasjonsbygging på alle nivåer i organisasjonen.
  • Evner å inspirere og skape entusiasme, motivasjon og stolthet hos medarbeidere.
  • Innovativ og utviklingsorientert med endringskompetanse.
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
  • Gode norskkunnskaper både muntlig og skriftlig.
  • Gode analytiske ferdigheter og evne til problemløsning.

Personlig egnethet blir vektlagt. 

Vi tilbyr

  • En spennende og meningsfylt stilling med stort ansvar og handlingsrom.
  • Mulighet til å påvirke utviklingen av kommunen.
  • En sentral plass i en organisasjon med dyktige medarbeidere, tillitsvalgte og ledere.
  • Mulighet for personlig utvikling.
  • Et stimulerende arbeidsmiljø med fokus på samarbeid og innovasjon.
  • Lønn etter avtale.
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger.

Annet:

Stillingen kan innebære noe reisevirksomhet.
Det må påregnes at endringer i organiseringen kan forekomme, i tråd med kommunens behov og kommunale samarbeidsinitiativer.

Send din søknad elektronisk innen søknadsfristen.

Søkere som ønsker å bli unntatt fra offentliggjøring må oppgi dette i søknaden. Søkere kan likevel bli offentliggjort selv om de har bedt om å bli unntatt fra offentligheten. Dersom ønsket ikke etterkommes, vil søkeren bli varslet.

Arbeidsplassene i Saltdal kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile Saltdals befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert, til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Saltdal kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Kontaktinformasjon:
Stein Ole Bauer-Rørvik
Kommunedirektør
Mobil: 489 59 731
E-post: stein.ole.rorvik@saltdal.kommune.no

Søknadsfrist: 2. februar 2025
Arbeidssted: Rognan

Saltdal «mulighetenes kommune» er en stor kommune i utstrekning i Indre Salten, med ca. 4.700 innbyggere og ligger 85 km sørøst for Bodø og Nordlandssykehuset. Saltdal er kjent for å være en god kommune for innbyggere i alle livsfaser og er en kommune som har fokus på trivsel, kultur og natur. 

Leder IKT – Saltdal kommune