FAQ - Ofte stilte spørsmål

Frantz har en kunder og partnere innenfor mange bransjer og sektorer, slik som f.eks:

Ved registrering av nettadferd klarer vår teknologi og finne flere kandidater innenfor samme målgruppe. Dette er et datadrevet kandidatsøk, og fungerer godt som et supplement til det vanlige searcharbeidet. 

Rekrutterere opplever at kandidater de finner i sitt manuelle search allerede er blitt oppmerksom på stillingen gjennom det datadrevne kandidatsøket som Frantz gjør på tvers av kanalene.

Se hva Managing Partner i Hudson Nordic mener om Frantz.

Ja. Frantz fungerer på tvers av alle digitale flater og gjør datadrevne mediekjøp. Basert på innsamlet data fra de siste 90 dager, kan du ta datadrevne valg på hvor du skal plassere budskapet ditt og til hvilken pris.

Ja, og selvsagt innenfor GDPR. Budskapet om din ledige stilling eksponeres for kandidater gjennom datafangst de siste 90 dager og gir deg en kickstart på kampanjen. 

Litt enkelt forklart er en mediekjøpsplattform butikken der du handler annonser. Frantz´ medieplattform lar deg kjøpe annonser i flere ulike medier og kanaler; sosiale medier, nettsteder, aviser osv. Vår butikk har altså et bredere sortiment enn alle andre – det er derfor vi sier at vi er unik i nordisk sammenheng.

Det enkle svaret er: Frantz er den eneste teknologien som lar deg ta datadrevne beslutninger i rekrutteringskampanjer.

Det er primært tre viktige beslutninger Frantz hjelper deg å gjøre datadrevne:

  1. Teknologien gjør deg i stand til å ta datadrevne valg om hvor du bør plassere budskapet ditt – ikke basere deg på gammel vane og magefølelse
  2. Teknologien gir deg datadrevne budsjetter basert på faktisk effekt for tilsvarende stillinger – ikke faste priser som “passer for alt”
  3. Teknologien gjør et datadrevet kandidatsøk <kan vi gjøre dette klikkbart slik at du kommer ned på informasjonen om hva datadrevet kandidatsøk er under “mer om vår datadrevne metodikk”?> ved å finne flere kandidater med samme type nettadferd som de som allerede har vist interesse for din stilling

Vårt fundament er fakta og tall. Vi bruker innsamlet og analyserte data på tvers av alle digitale kanaler for å gi våre kunder det aller beste grunnlaget for beslutninger.

Gjennom vår teknologi får dere en kickstart og målretting av kampanjen som bare vi kan tilby. Andre annonsører baserer seg ofte på interessemålrettinger og demografiske variabler. Dette er veldig begrensende og passer ikke for stillingsannonsering.

Vår metodikk er et datadrevet kandidatsøk <kan vi gjøre dette klikkbart slik at du kommer ned på informasjonen om hva datadrevet kandidatsøk er under “mer om vår datadrevne metodikk”?>. Frantz utnytter de dataene (leads) <kan vi gjøre dette klikkbart slik at du kommer ned på informasjonen om hva leads er under “mer om vår datadrevne metodikk”?> vi allerede har samlet inn, slik at vi viser annonsene til de som har vært interessert i akkurat denne type stilling de siste 90 dagene. I tillegg når vi ut til andre kandidater som har tilsvarende nettatferd som disse (datadrevet kandidatsøk)

  • Hva er leads og hvordan brukes disse til å kickstarte kampanjen?

Leads er datapunkter på relevante kandidater. Våre leads er handlinger registrert fra profiler i sosiale medier og/eller fra ulike enheter som mobiler, datamaskiner og nettbrett.

Data er ferskvare og vi går kun tre måneder tilbake i tid. 

Siden vi har lagret data på kandidater som har vist interesse for lignende stillinger i løpet av de siste tre måneder, kan vi umiddelbart vise din annonse til relevante kandidater. “Vist interesse for” betyr at vi dokumenterer kandidatens nettadferd etter at de har klikket på annonser i kanalene. Disse vil være de første vi viser annonsen din til og sikrer at vi treffer midt i målgruppa di fra første annonsekrone.

Slik får du en datadrevet kickstart på din rekrutteringskampanje.

Antall visninger av og klikk på annonsen sier ikke noe om du har truffet de riktige kandidatene. Ved å dokumentere hva kandidatene gjør etter å ha klikket på annonsen, får vi svar på den reelle interessen for stillingen.

Denne dokumentasjonen vises i våre liverapporter gjennom en klassisk markedsføringstrakt.

Denne sanntids dokumentasjonen på hvilke kanaler som faktisk leverer og hvordan kampanjen din fungerer gjør deg i stand til å ta datadrevne beslutninger underveis i kampanjeperioden.

Teknologien vår registrerer nettadferd gjennom flere steg og strukturerer informasjonen. Gjennom analyser av ulike kombinasjoner får vi svar på korrelasjonen mellom nettadferd og sannsynligheten for at kandidater med en gitt nettadferd også kommer til å sette seg inn i innholdet i stillingen.

Denne informasjonen gjenbrukes ved å vise annonsen til andre kandidater med samme type nettadferd. 

Teknologien vår gjør et datadrevet søk etter flere kandidater.

  • Hvilke målrettingsstrategier brukes?

Teknologien vår bruker primært tre ulike målrettingsstrategier. Du vil alltid få må

  1. Frantz Leads <kan vi gjøre dette klikkbart slik at du kommer ned på informasjonen om hva leads er under “mer om vår datadrevne metodikk”?> for lignende stillinger. Dette er kandidater som har vist en reell interesse og engasjert seg i tilsvarende stillinger de siste tre månedene.  
  2. Frantz Leads <kan vi gjøre dette klikkbart slik at du kommer ned på informasjonen om hva leads er under “mer om vår datadrevne metodikk”?> fra din egen kampanje. Dette er nettadferdsdata for akkurat din kampanje. Dette brukes til å optimalisere kampanjen og treffe enda spissere innad i målgruppen samtidig som vi utvider med et datadrevet kandidatsøk <kan vi gjøre dette klikkbart slik at du kommer ned på informasjonen om hva datadrevet kandidatsøk er under “mer om vår datadrevne metodikk”?>.
  3. Kanalspesifikk data. Dette er de ulike kanalenes målrettingsmuligheter og baserer seg på demografi- og interessedata.

Teknologien gir deg datadrevet målretting av annonsene

Hele 96 % av den norske arbeidsstokken er passive jobbsøkere, men flere undersøkelser viser at mange av disse er villige til å flytte på seg dersom den riktige muligheten dukker opp. Det betyr at ditt budskap må dukke opp i kandidatenes mediekonsum, enten det er når de surfer i sosiale medier, leser nyheter eller fagartikler på nett, googler oppskrifter og reisemål eller chatter med foreldregruppa fra fotballaget i Messenger.

I en hektisk hverdag, vil disse passive kandidatene sjelden eller aldri være klare til å søke på en ny stilling første gang de ser den. Men en interesse kan være sådd og da må man senke terskelen for å komme i kontakt med kandidaten. 

 

Vår teknologi gir kandidaten anledning til å legge igjen e-postadressen sin og bli kontaktet av deg. Ved å kun oppgi e-post har kandidaten kontroll på neste steg i prosessen og kan være med å styre hvordan kommunikasjonen videre skal være. 

Målinger viser at dette senker terskelen for kandidatene og at inntil 50 % av de som melder sin interesse er relevante å følge opp.

Interesseknappen øker tilfanget av relevante kandidater.

  • Teknologien er skreddersydd for stillingsmarkedsføring, ikke produktmarkedsføring, ved at all data struktureres etter den internasjonale yrkeskodeklassifiseringen ISCO 08
  • Mediekjøpsplattformen lar deg handle annonser i alle kanaler/medier
  • Effektmålingene er nøytrale og bruker samme måleparametre i alle kanaler
    • Optimalisering av kampanjer skjer ved å benchmarke mot andre kampanjer i samme kategori/målgruppe

Norges råeste mediekjøpsplattform for rekruttering

Frantz er Norges råeste mediekjøpsplattform for deg som skal rekruttere. Vi har utviklet en HR-teknologi som sikrer at du når ut til relevante kandidater for stillingen din i større grad enn ved bruk av tradisjonell utlysning.

En mediekjøpsplattform er en tjeneste hvor du kan kjøpe annonser i flere ulike medier og kanaler på ett sted. Dette gjør profilering av stillinger enklere for deg som skal rekruttere. Vi setter opp forslag til medieplan for deg basert på stilling og bransje. Alt du trenger er å ha en stillingstekst, så hjelper vi deg med resten. 

Les mer….

Er du klar for å gjøre rekrutteringen din datadrevet?

Fyll ut skjemaet under så avtaler vi tidspunkt for en gjennomgang. 

Vil du vite mer? Ta kontakt med oss:

RAGNHILD GEIRSDATTER NORDVIK
chief operating officer

E: ragnhild@frantz.no
T: +47 976 63 032

FAQ – Ofte stilte spørsmål