Du som kandidat får presentert stillinger som er relevante for deg. Ved å akseptere sporing fra oss, øker sannsynligheten for at du ser stillinger som er relevante for deg. Formålet med våre målinger er å gi våre kunder nødvendig informasjon om relevans og effekt av annonseringen.
Godta alle informasjonskapsler eller endre innstillinger?
Kjenner du deg igjen? Det er nok liten eller ingen trøst i at “alle” sliter med å få søkere i dag. Arbeidsledigheten i Norge har ikke vært lavere på 14 år og begreper som kandidattørke har etablert seg. Lyspunktet er likevel at noen lykkes og hos oss er datadrevet kandidatsøk et viktig element i jakten på nye kandidater.
La oss starte med å se på hva utsagnet “Vi har lyst ut stillingen” egentlig betyr. For mange er dette det samme som at en klassisk fulltekstannonse er lagt ut på medier og kanaler som fordrer at kandidatene aktivt oppsøker informasjonen. Det kan være:
De som leter etter (ny) jobb – de aktive kandidatene – vil være innen rekkevidde når du “lyser ut stillingen” på nevnte steder. En kandidat som har bestemt seg for å få jobb, vil aktivt lete etter en mulighet i tradisjonelle kanaler der hen vet at stillinger publiseres. Dersom du er heldig, er det drømmekandidaten som har funnet deg.
For deg som ikke har like mye flaks er det på tide å tenke nytt. Som arbeidsgiver i et marked som så tydelig er arbeidstakers, er det din jobb å sørge for at drømmekandidaten blir oppmerksom på muligheten du har å tilby. Enda viktigere er dette når du er på jakt etter de passive kandidatene – de som sitter i jobb i dag og ikke har planer om jobbskifte. I spørreundersøkelser svarer mange av disse likevel at de er villige til å bytte jobb dersom muligheten byr seg.
“Dersom muligheten byr seg” er stikkordet til deg som skal rekruttere. Annonsen må følge kandidatens medievaner og dynamisk flytte seg etter kandidatens bruksmønster.
Vi googler kjendiser, “Hva er sperregrense” og “Hvordan få koronapass?”. Vi scroller oss gjennom mer eller mindre interessante oppdateringer fra kjente og ukjente på Meta (tidl. Facebook og Instagram), Tiktok og Snapchat. Vi leser og deler fagartikler på LinkedIn og gratulerer kjente med årsdager på jobben. Vi handler i nettbutikker og leser oppskrifter i digitale kokebøker. Vi chatter med foreldregruppa til idrettslaget på Messenger. Vi spiller musikk og ser TV når vi vil og der vi vil via apper. Vi søker opp brukerveiledninger, tips og triks på YouTube.
Med dagens medievaner, der vi surfer rundt på nettet i et hurtig tempo og mellom ulike nettsider, er det ikke mangel på alternativer og muligheter for annonsering og utlysning av stillinger. Men hvordan vet du hva som er de riktige kanalene når du skal ha tak i systemutvikleren, bygg- og anleggsarbeideren eller juristen?
For å få avkastning på investeringen (ROI) du gjør i utlysningen, må du bygge effektive kampanjer i riktige kanaler. Det er enklere sagt enn gjort. Utfordringen med å orientere seg i mediebildet og vite hvor du skal plassere annonsene dine, har bare blitt større og mer kompleks med årene.
Det er primært fem hovedutfordringer for deg som skal lyse ut stillinger:
I Frantz har vi utviklet en teknologi som svarer på disse utfordringene:
Teknologien gir deg mulighet til å agere raskt basert på data i sanntid. Basér stillingsutlysningen din på datadrevne beslutninger, ikke synsing og mening.
Vi kan garantere at de riktige kandidatene har fått med seg innholdet i utlysningen gjennom dokumentasjon av kandidatreisen hele veien fra annonseklikk frem til konvertering:
Frantz Tech er et komplett innsiktsverktøy som gir deg et holistisk innblikk i kampanjeeffekten. Det er en unik, norskutviklet HR-teknologi for effektiv tilgang til de kvalifiserte kandidatene gjennom datafangst.
RAGNHILD GEIRSDATTER NORDVIK
chief operating officer